52017Paź
ABC żywienia seniora

ABC żywienia seniora

Dieta seniora ma duże znaczenie dla jego samopoczucia i zdrowia. Osoby, które zajmują się opieką nad osobami starszymi i chorymi, powinny stosować kilka zasad podczas przygotowywania posiłków. Opiekunki z LAXO Care potwierdzają, że wbrew pozorom ułożenie dobrego jadłospisu nie jest zbyt skomplikowane.

Opiekunki osób starszych powinny zdawać sobie sprawę, że organizm człowieka wraz z wiekiem zaczyna funkcjonować inaczej – zmniejsza się sprawność i aktywność fizyczna, spada metabolizm, pojawiają się trudności z trawieniem, zmniejsza się przyswajanie witamin i minerałów. Dlatego większą uwagę należy przykładać do tego, co znajdzie się na talerzu seniora. Właściwa dieta dodaje energii i wspiera leczenie chorób, z którymi borykają się osoby starsze np. miażdżyca, cukrzyca, nadciśnienie, osteoporoza czy problemy z wagą (niedożywienie, otyłość).

U niektórych seniorów pojawia się brak apetytu i niechęć do przygotowywania wartościowych posiłków. Zdarza się również, że osoby, które mają problemy z uzębieniem, same ograniczają jedzenie niektórych potrwa np. orzechów, surowych warzyw czy ciemnego pieczywa.- Wprowadzenie zmian w diecie podopiecznego nie zawsze jest łatwe. Osoby starsze mają swoje przyzwyczajenia, z których nie chcą rezygnować. Najskuteczniejsza jest metoda małych kroków – mówi pani Maria, opiekunka z LAXO Care.

W żywieniu seniora ważną rolę odgrywa opiekunka osób starszych, która powinna dołożyć starań, żeby kuchnia seniora była zdrowa i dobrze zbilansowana. Zdrowa nie musi oznaczać mniej smaczną. – Przede wszystkim staram się, żeby posiłki były różnorodne. Dla ułatwienia pracy tworzę sobie jadłospisy na cały tydzień. Zawsze pytam, na co mój podopieczny ma ochotę. Organizm „podpowiada” nam, jakich składników odżywczych mu brakuje – opowiada pani Teresa, opiekunka współpracująca z LAXO Care. Do menu warto wprowadzić zupy krem, musy oraz koktajle owocowo-warzywne tzw. smoothies. To dobry sposób na to, żeby zachęcić podopiecznego do jedzenia warzyw, które uznawała za niesmaczne lub zbyt twarde. Zamiast soli, która powoduje problemy z ciśnieniem, warto sięgnąć po zioła i naturalne przyprawy, które wzbogacą smak i aromat serwowanych dań.

W układaniu codziennego jadłospisu osoby starszej należy kierować się zasadami piramidy zdrowego żywienia. Jej podstawę stanowią warzywa (3-4 porcje) i owoce (1-2 porcje), następnie pełnoziarniste produkty zbożowe np. ciemne pieczywo, razowy makaron, kasze i brązowy ryż, które zawierają wspomagający trawienie błonnik. Według najnowszych zaleceń należy ograniczyć spożywanie mięsa (zwłaszcza czerwonego) do około pół kilograma tygodniowo, a w jego miejsce częściej sięgać po ryby, jaja oraz rośliny strączkowe. W zdrowym menu powinien znaleźć się również nabiał oraz tłuszcze roślinne, np. oliwa z oliwek, olej lniany itp. W codziennej diecie starszej osoby nie może zabraknąć także wody, która powinna być podawana małymi porcjami, dziki temu lepiej nawilży cały organizm. Opiekunka powinna zwrócić uwagę nie tylko na jakość przygotowywanych dań, ale również na ich ilość.

Zdecydowanie zaleca się spożywanie 4-5 małych posiłków. Małe porcje nie obciążają układu trawiennego, a cenne składniki i minerały będą się lepiej wchłaniały. Poza tym osoby w starszym wieku spędzają dzień mniej aktywnie i kaloryczne posiłki mogą spowodować przybieranie na wadze

Codzienne posiłki nie powinny być dla seniora przykrym obowiązkiem. Nie można doprowadzić do sytuacji, że osoba starsza będzie ich unikać. – Warto zadbać do dobrą atmosferę przy stole oraz sposób podania, który będzie zachęcał do jedzenia – radzi pani Maria.