82017Cze
Aktywny senior – jak zachować aktywność w podeszłym wieku?

Aktywny senior – jak zachować aktywność w podeszłym wieku?

Osoby, które chcą długo cieszyć się zdrowiem i sprawnością fizyczną, powinny postawić na codzienną aktywność, dotyczy to również seniorów. Wiek ani stan zdrowia nie są powodem do tego, żeby w ogóle z niej rezygnować.

Osoby starsze często izolują się od rodziny i znajomych, zamykają się we własnym domu, a codzienne funkcjonowanie ograniczają do mało absorbujących czynności np. oglądania telewizji. Braku ruchu wpływa na przyspieszenie procesu starzenia, powoduje spadek sprawności fizycznej, pogłębia problemy zdrowotne oraz negatywnie wpływa na samopoczucie. Jego konsekwencją jest coraz mniejsza samodzielność w życiu codziennym. Dlatego nawet osoby starsze nie powinny rezygnować z regularnej aktywności fizycznej. Warto postawić na zdrowy ruch, nawet jeśli do tej pory prowadziły mało aktywny tryb życia.

Pierwszy krok

Opiekunki osób starszych i chorych powinny sobie zdać sprawę, że to one odgrywają ważną rolę w zorganizowaniu aktywnych form wypoczynku seniora. Istotne jest to, aby aktywność była stałym punktem w planie dania seniora, a nie incydentem, który ma miejsce raz na kilka tygodni lub miesięcy. Osobom starszym zaleca się ruch co najmniej pięć razy w tygodniu po ok. 30 minut. Warto zacząć od małych kroków, np. od 10-15 minutowych spacerów, które stopniowo będą się wydłużały i nabierały intensywności. Jeśli możliwości i stan zdrowia podopiecznego na to pozwalają, można połączyć specaery ze krótkimi wycieczkami i zwiedzaniem ciekawych miejsc. Wiosna i lato sprzyjają spędzaniu czasu na świeżym powietrzu.

W domu i klubie

Aktywność fizyczna powinna być dla seniora przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Dlatego należy pamiętać o tym, że jej rodzaj powinien być dostosowany do możliwości i zainteresowań osoby starszej. Warto więc porozmawiać na ten temat z samym zainteresowanym. Dobrym pomysłem jest też łączenie różnych form aktywności – ćwiczeń wytrzymałościowych np. marsz, jazda rowerem z ćwiczeniami rozciągającymi i wzmacniającymi mięśnie. Być może dobrym pomysłem będą zajęcia zorganizowane dedykowane osobom starszym np. fitness, joga lub aqua aerobic. Wyjście do klubu będzie nie tylko okazją żeby poćwiczyć, ale również żeby spotkać się i porozmawiać z innymi ludźmi.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Zaletą ćwiczeń w klubie jest opieka profesjonalnego trenera, który czuwa nad bezpieczeństwem i zdrowiem osób starszych. Podczas ćwiczeń w zaciszu domowym zadanie to leży po stronie opiekunki. Ze względu na zdrowie seniora należy unikać sportów i ćwiczeń, które mogą skończyć się kontuzjami. W przypadku ćwiczeń w zaciszu domowym należy zwrócić uwagę na prawidłową postawę oraz oddech. Po treningu należy pamiętać również o wypiciu odpowiedniej ilości wody, a w przypadku aktywności na świeżym powietrzu o niebyt długim przebywaniu na słońcu.

Dlaczego warto?

Regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na ogólne zdrowie, poprawia krążenie i funkcjonowanie układu oddechowego, wzmacnia mięśnie, zapobiega bólom kręgosłupa, zwiększa odporność organizmu. Ruch to także najskuteczniejszy sposób na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby cywilizacyjne, m. in. cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę i chorobę wieńcową, astmę, osteoporozę, otyłość, choroby psychiczne np. depresję i nerwicę.