Przepisy ruchu drogowego w Niemczech – o czym warto pamiętać?

Porady dla opiekunek

Wiele osób, które z nami współpracuje i wyjeżdża opiekować się seniorami to czynni kierowcy. Przed wyjazdem warto zapoznać się z obowiązującymi na terenie Niemiec przepisami ruchu drogowego. Zwłaszcza, że istnieją znaczące różnice w stosunku do tych, które obowiązują w naszym kraju. Należy pamiętać, że nieznajomość prawa nie chroni kierowcy przed odpowiedzialnością przyjęcia kary. Poniżej przedstawiamy najważniejsze różnice, które pozwolą uchronić kierowcę przed popełnieniem wykroczenia.

Niezbędny ekwipunek

Zacznijmy od obowiązkowego wyposażenia samochodu osobowego. Niezbędny sprzęt to trójkąt ostrzegawczy, a także apteczka wraz z gumowymi rękawiczkami. Konieczna jest również kamizelka odblaskowa. Powinna być ona używana przez kierowcę i wszystkich pasażerów w przypadku opuszczenia samochodu w terenie niezabudowanym, drogach szybkiego ruchu oraz autostradach.

Przewóz pasażerów w Niemczech

Wolno przewozić tyle osób, ile są miejsc w samochodzie. Kolejna konieczna rzecz to pasy bezpieczeństwa. Muszą być zapięte, także u pasażerów podróżujących z tyłu. Dzieci do 12 roku życia, o wzroście poniżej 150 cm mogą być przewożone tylko w specjalnych fotelikach dla dzieci lub podwyższeniach.

Plakietki Umweltzone – miasta tylko dla czystych aut

Niemcy ograniczają wjazd do większych miast autom, które mają wysoką emisję spalin. Zależnie od rodzaju silnika i norm, które on spełnia. Samochód może dostać plakietkę w trzech kolorach – czerwonym, żółtym albo zielonym. Aby móc otrzymać zieloną, silnik samochodu musi spełniać przynajmniej normę emisyjną Euro 1. W tej chwili większość dużych miast, jak Berlin, Kolonia czy Frankfurt nad Menem, pozwala wjeżdżać tylko autom z zielonymi plakietkami.

Plakietkę można dostać w niemieckich urzędach komunikacyjnych czy też na stacjach diagnostycznych TÜV lub DEKRA. Można ją też uzyskać pocztą, choć niezbędny jest kontakt z Urzędem ds. Obywatelskich, czyli Landesamt für Bürger – und Ordnungsangelegenheiten – w skrócie LABO. Niezbędna będzie opłata w wysokości 6 euro i podanie danych kontaktowych. Również niektóre warsztaty i sklepy w Polsce prowadzą sprzedaż plakietek, choć zwykle są w nich one znacznie droższe.

Ważność plakietek nie jest czasowo ograniczona. Plakietkę trzeba wymienić jedynie wtedy, gdy właściciel pojazdu przeprowadzi się i otrzyma nowe tablice rejestracyjne. Numery rejestracyjne pojazdu muszą się zgadzać z danymi na plakietce. Kierowcy pojazdów bez plakietki ekologicznej nie mogą przekraczać stref ochrony środowiska. Jeżeli jednak zdecydują się wjechać w tę strefę, grozi im mandat w wysokości 40 euro i 1 punkt karny rejestrowany w centrali we Flensburgu nawet wtedy, gdy teoretycznie dany pojazd mógłby przekraczać daną strefę z racji spełniania wymaganej normy czystości spalin.

Odległość między pojazdami

Drogo kosztuje niezachowanie tzw. bezpiecznej odległości, co często łamią polscy kierowcy pędzący po niemieckich drogach. Sprytnie umieszczane znaczniki na niemieckich drogach pozwalają skrupulatnie mierzyć Policjantom czy odległość między pojazdami została zachowana. Prawidłowa odległość powinna wynosić w metrach co najmniej tyle, ile wynosi połowa prędkości w km/h. Nieprzestrzeganie tej zasady skutkuje mandatem w wysokości nawet 400 euro.

Prędkość

W Niemczech bez względu na porę dnia, w terenie zabudowanym obowiązuje 50km/h, o ile znaki nie pokazują inaczej. Obszar zabudowany oznaczony jest znakiem pokazującym nazwę miejscowości na żółtym, a nie tak jak w Polsce, na białym tle. Na terenie niezabudowanym maksymalna prędkość to 100 km/h. Zasady co do prędkości na autostradzie nie ma tzn. nie obowiązują ograniczenia (chyba, że wyznaczają je znaki). Zaleca się jednak nie przekraczania prędkości 130km/h, gdyż w razie wypadku osoba ta traktowana będzie jako współwinny zajścia zdarzenia. Ostatnie z ograniczeń dotyczy strefy zamieszkania – tutaj limit to 10 km/h! Warto wiedzieć o tym, że za przekroczenie prędkości o 31 km/h oraz więcej (na terenie zabudowanym) i 41 km/h oraz więcej (na terenie niezabudowanym) kierowca nie tylko otrzymuje mandat, dodatkową karą jest zakaz prowadzenia auta przez miesiąc albo i dłużej.

Parkowanie

Inaczej niż w Polsce wygląda sprawa parkowania. Parkować można jedynie na miejscach do tego przeznaczonych i odpowiednio oznakowanych lub na jezdni po jej prawej stronie. Niemieckie przepisy nie pozwalają parkować na chodnikach, a także pod prąd, czyli po lewej stronie drogi. Zabrania się pozostawiania pojazdów w odległości do 5 metrów od krawędzi skrzyżowania.

Znak zakazu

Polskiego kierowcę mogą zmylić znaki zakazu. Przykładowy zakaz wyprzedzania nie obowiązuje do najbliższego skrzyżowania (tak jak ma to miejsce w Polsce), a obowiązuje tak długo, aż zostanie odwołany poprzez znak „koniec zakazu”.

Niemcy – szybkie autostrady, dobre drogi , ale też wysokie mandaty i nieco inne przepisy drogowe, jak chociażby wysokie kary za obrażanie innych uczestników ruchu. Warto mieć na uwadze, że złamanie niektórych przepisów drogowych na niemieckich drogach karane jest znacznie surowiej niż w Polsce.

Życzymy szerokich dróg, a przede wszystkim bezpiecznej jazdy!

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Traugutta 12b/12

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 61 666 4757

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!