Jak zadbać o swój kręgosłup na co dzień – poradnik dla opiekunki

Porady

Kręgosłup to podstawa szkieletu, dlatego powinien być otoczony silnymi, mogącymi go utrzymać, mięśniami. Nawet jeśli tego nie odczuwamy, codzienne czynności takie jak stanie, siedzenie czy chodzenie w dużym stopniu obciążają nasze kręgosłupy. Na ból i zwyrodnienia narażone są szczególnie osoby, które pracują fizycznie i noszą ciężkie przedmioty, ale również opiekunowie osób starszych, pomagający się przemieszczać seniorom. Przygotowaliśmy krótki poradnik dla opiekunki, by oprócz dbania o podopiecznego, zadbała też o siebie i swój kręgosłup.

Regularna aktywność fizyczna

Brzmi poważnie, jednak aktywność fizyczna nie musi oznaczać regularnego biegania czy fitnessu. Chodzi tu o proste ćwiczenia, które każdy bez problemu wykona w domu. Które jednocześnie w dużym stopniu pozytywnie wpłyną na kondycję kręgosłupa i mięśni go okalających. Spacery to najprostsza czynność i pozwolić sobie na nią może każdy, nawet najbardziej zabiegany. Wystarczy 15 minut dziennie – może to być w ramach wyjścia na zakupy czy zwykłego wyjścia na świeże powietrze z seniorem, bo jemu również przyda się codzienna wizyta w parku.

Podstawowe ćwiczenia

Ćwiczenia, które z łatwością można robić w domu, to np. koci grzbiet. Ustawiamy się w klęku podpartym na macie lub dywanie. Następnie na przemian z wydechem jak najmocniej zaokrąglamy plecy, chowając głowę między ramionami, a z wdechem unosimy głowę i powoli najpierw prostujemy plecy, a później lekko wyginamy je tak, by były wklęsłe. Ruch ten ma na celu rozluźnienie i rozciągnięcie kręgosłupa oraz uelastyczniają krążki międzykręgowe, które amortyzują obciążenie.

Innym prostym ćwiczeniem jest wznos grzbietu w leżeniu przodem. Kładziemy się na brzuchu, wyciągamy ramiona ugięte pod kątem prostym do boku, nogi ustawiamy na szerokość bioder – one zostają nieruchomo na ziemi. Biorąc wdech, unosimy klatkę piersiową i ramiona nad podłogę i zatrzymujemy na chwilę w górze. Z wydechem opuszczamy i całość powtarzamy kilkukrotnie. Ważne jest, by zachować głowę na przedłużeniu kręgosłupa, czyli wzrok skierować w kierunku podłogi, a nie przed siebie. Angażuje to wszystkie mięśnie grzbietu, ale również brzuch i pośladki.

Jeśli mamy taką możliwość, to dobrze jest skorzystać z zajęć fitness typu joga, pilates lub stretching (rozciąganie). Wszystkie dziedziny angażują mięśnie grzbietu, brzucha i pośladkowe, a dodatkowo świetnie rozciągają kręgosłup i całe ciało. Na kondycję pleców pozytywnie wpłynie również pływanie. Tak więc gdy w pobliżu miejsca zamieszkania znajduje się basen i dysponujemy czasem, dobrze jest wybrać się tam chociaż raz lub dwa razy w tygodniu.

Zadbaj o dobry materac

Sen to moment regeneracji, zarówno dla duszy, jak i dla ciała. Dlatego też tak ważny jest dobrze dobrany, wygodny materac. Dzięki niemu kręgosłup może odpocząć i zregenerować się po całym dniu wyzwań. Opiekunki osób starszych powinny unikać zapadających się łóżek. Gdy w miejscu naszego zakwaterowania okaże się, że stan łóżka nie jest najlepszy, można poprosić firmę organizującą wyjazd o dokupienie lub wymianę materaca. A jeśli to niemożliwe, kupić samemu rozkładane łóżko. Ważne jest, aby kręgosłup był podparty, a ciało ułożone naturalnie.

Podstawowe czynności wykonuj prawidłowo!

Takie czynności jak schylanie się po coś, sięganie, podnoszenie z podłogi czy transfer seniora z wózka na łóżko to codzienność opiekunki. Jednak czy te zwykłe, proste ruchy wykonujemy poprawnie? „A co można tu zrobić źle?” pomyśli większość z Was. Przede wszystkim nie pilnujemy utrzymania prawidłowej postawy ciała, zarówno podczas towarzyszących na co dzień ruchów, jak i podczas stania. Chodzimy wyprostowani, utrzymując głowę na przedłużeniu kręgosłupa, stoimy z ciężarem na dwóch nogach, nie podpieramy się. Podczas schylania się, lekko uginamy kolana i utrzymujemy proste plecy.

Większość domów podopiecznych została przystosowana do ich potrzeb i wyposażona jest w różnego rodzaju ułatwienia, jak podnośniki, uchwyty czy poręcze – opiekunki powinny z nich korzystać, bo nie tylko ułatwia to pracę, ale też wspomaga kręgosłup. To tylko kilka trików, które można wprowadzić do swojego życia, a pozwolą uniknąć częstego bólu pleców.

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!