Jazda rowerem po niemieckich drogach

Porady

Opiekunki osób starszych coraz częściej prowadzą zdrowy tryb życia podczas pracy w Niemczech. Przestrzegają zdrowego, zbilansowanego odżywiania oraz uprawiają różne dyscypliny sportowe. Najchętniej wybierają jazdę na rowerze, która jest nie tylko szansą na poprawę kondycji, ale również na lepsze samopoczucie. Niektóre z opiekunek wykorzystują rower jako środek komunikacji np. po zakupy. Czy wiesz jak powinien być przygotowany technicznie rower? Czy w przypadku czerwonego światła można wyminąć stojące samochody? I czy podczas jazdy rowerem, można rozmawiać przez komórkę?

Warto przed wyruszeniem na pierwszą wycieczkę rowerową w Niemczech zapoznać się z przepisami rowerowymi, które nieco różnią się od tych obowiązujących w Polsce. Dlatego, dziś przygotowaliśmy dla Was kilka ważnych informacji dotyczących jazdy rowerem w Niemczech.

Wyposażenie roweru

Oświetlenie jest jednym z podstawowych warunków, od którego zależy bezpieczeństwo rowerzysty. Niemcy posiadają najbardziej rozbudowane przepisy odnośnie oświetlenia rowerów. Reguluje je norma StVZO§67 dotycząca oświetlenia rowerowego obowiązując na terenie Niemiec. Przede wszystkim, rower musi być wyposażony w przednie oraz tylne lampy zasilane z prądnicy 6V/3W. Wymagane jest użycie przedniego światła barwy białej. Urządzenie musi być zamontowane stabilnie i nie może być pokryte zabrudzeniami. Tylne światło barwy czerwonej musi być umiejscowione nie niżej niż 250mm nad powierzchnią drogi i nie wyżej niż 600mm.

W oświetleniu roweru wymagane są następujące światła:

  • jedno odblaskowe barwy białej z przodu,
  • dwa żółte lub białe umieszczone na szprychach lub paski odblaskowe na bokach opon,
  • dwa żółte umieszczone na pedałach,
  • jedno barwy czerwonej z tyłu roweru.

Ponadto opiekunka osób starszych powinna wiedzieć, że światła nie mogą oślepiać innych użytkowników drogi i być zgodne z obowiązującą normą. Najlepiej poruszać się ze stale włączonymi światłami.

Sygnalizacja świetlna i znaki

Jeśli nie ma specjalnych znaków i świateł dla rowerzystów, wtedy obowiązują ich te przeznaczone dla ruchu ulicznego. Czasem zdarzają się też oznakowania łączne – dla pieszych i rowerzystów. Warto wiedzieć, że przejechanie rowerem na czerwonym świetle, grozi mandatem w wysokości 60 euro i jednym punktem karnym. W przypadku, gdy czerwone światło świeciło się dłużej niż jedną sekundę, wtedy kara jest jeszcze wyższa – nawet 100 euro.

Czy rowerzyści muszą jeździć wytyczonymi ścieżkami rowerowymi?

Tak, ścieżki są oznaczone niebieskimi znakami drogowymi: „Radweg” czyli „droga rowerowa” (znak 237), „Gemeinsamer Geh-und Radweg”, czyli „wspólna droga dla pieszych i rowerzystów” (znak 240) lub „Getrennter Rad – und Gehweg”, czyli „oddzielna droga dla pieszych i rowerzystów” (znak 241). Nietrzymanie się wyznaczonej drogi rowerowej to ryzyko mandatu w wysokości 20€, podobnie jeśli będziecie jechać pod prąd.

Dodatkowo, w Niemczech możecie spotkać się z tzw. Fahrradstrasse, czyli ulicami, na których pierwszeństwo przed innymi środkami transportu mają właśnie rowerzyści.

Czy rowerzyści mogą jeździć ulicą jednokierunkową w odwrotnym kierunku?

Jazda ulicą jednokierunkową w odwrotnym kierunku dozwolona jest tylko wtedy, jeśli widnieje na niej znak „Radverkehr frei” (1022-10). Specjalne znaki informują wtedy kierowców, że powinni oni uważać na rowerzystów nadjeżdżających niespodziewanie z drugiej strony.

Jazda rowerem po chodniku

Z reguły nie jest dozwolona, za wyjątkiem oznaczenia drogi znakiem „Radverkehr frei” w strefie pieszych. Wtedy obowiązuje jednak minimalna prędkość, tzn. trzeba dostosować swoje tempo do tempa osób poruszających się pieszo. Za jazdę ze zbyt dużą prędkością, grozi kara w wysokości 15€.

Jaki odstęp muszą zachować kierowcy wobec rowerzystów?

Kierowcy samochodów zobowiązani są do zachowana bezpiecznego odstępu od rowerzystów. Zgodnie z prawem, odległość z boku powinna wynosić ok. 1,5-2 metry. Ta zasada obowiązuje niezależnie od tego, czy kierowca znajduje się na ulicy, chodniku czy ścieżce rowerowej. W wyjątkowych sytuacjach, jak wzniesienia czy silniejszy wiatr, ta odległość powinna być nawet jeszcze większa, ponieważ rowerzysta mógłby się ew. zachwiać.

Czy rowerzyści mogą przed światłami wymijać samochody z prawej strony?

Jeśli przed światłami utworzy się korek, wtedy rowerzysta może podjechać do przodu, prawą stroną. Jednak należy się wtedy poruszać prawym pasem i trzeba zachować boczny odstęp przynajmniej jednego metra.

Sygnalizowanie skrętu

Rowerzyści muszą zasygnalizować zamiar skrętu, ale podczas samego skręcania nie trzeba już dawać znaku ręką. Skręcanie bez zasygnalizowania tego faktu, może skończyć się mandatem w wysokości 10-35 euro.

Jazda rowerem bez trzymanki

Za jazdę rowerem bez trzymanki grozi mandat w wysokości 5 euro.

Jazda rowerem, a rozmawianie przez komórkę

Jeśli rozmawiając lub korzystając z nawigacji nie trzymasz telefonu w ręku, nie popełniasz wykroczenia. W przeciwnym razie narażasz się na mandat w wysokości 55 euro.

Rowerzyści i słuchawki na uszach

Z zasady słuchawki są dozwolone, ale tylko jeśli słuchanie muzyki nie utrudnia postrzegania rzeczywistości i nie wpływa negatywnie na kontrolowanie tego, co się dzieje na drodze.

Poruszając się po drodze dla rowerów i pieszych, Opiekunka powinna zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym! W Niemczech nie obowiązuje nakaz jazdy w kasku rowerowym, ale dla bezpieczeństwa warto takowy ubierać.

 

 

 

 

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!