W pracy opiekunki nad osobami starszymi potrzebna jest nam duża cierpliwość, empatia i zrozumienie. Musimy również być świadome tego, że seniorzy często są doświadczani różnymi zaburzeniami, czy chorobami, chociażby demencją starczą, czy depresją. Aby móc się skutecznie komunikować z taką osobą, musimy wiedzieć, w jaki sposób powinniśmy do niego mówić. Wszystkie niezbędne wskazówki znajdziecie w poniższym tekście.
Podstawą jakiejkolwiek komunikacji jest znajomość języka, w którym się porozumiewamy. Jeżeli nie posługujemy się niemieckim w wystarczająco dobrym stopniu, możemy mieć trudności w zrozumieniu podopiecznego, jego emocji, czy potrzeb. Dlatego warto przed wyjazdem do pracy zadbać o to, by chociaż w stopniu podstawowym poznać nowy język.
Naukę możesz rozpocząć zarówno sama w domu, jak i zapisać się na zajęcia online. Dobrym wyborem będzie również kurs językowy z native speakerem. Sposobów na naukę jest kilka i na pewno każda przyszła opiekunka znajdzie ten idealny dla siebie. Wyjeżdżając do pracy i znając język, będziesz bardziej pewna siebie i spokojna.
Kolejną kwestią jest akceptacja, której seniorzy, szczególnie ci schorowani i sfrustrowani, potrzebują. Akceptacja osoby starszej z jej wszelkimi schorzeniami, trudnymi emocjami i czasami nawet agresywnym zachowaniem, to nie lada wyzwanie. W momencie, jednak gdy senior zauważy, że jesteśmy mu przyjacielem, a nie wrogiem, możemy być pewne, że poczuje się przy nas bezpiecznie i może uda nam się, chociaż w niewielkim stopniu zmniejszyć stres, wstyd, czy lęk, z którymi się zmaga na co dzień.
Dodatkowo nie warto naciskać na żadną czynność, na którą podopieczny nie wyraża zgody. Warto jednak zapytać go o to samo, za parę chwil, często zdarza się tak, że po godzinie zmienia zdanie.
W opiece nad osobami starszymi bardzo ważna jest, to, jak mówimy. Nawet nasza barwa głosu może być przesłanką dla seniora, jak powinien nas odbierać – pozytywnie, czy negatywnie. Zwłaszcza w momencie, kiedy jego stadium otępienia jest zaawansowane. Pamiętajmy, aby mówić do podopiecznego ciepło, jak najbardziej pozytywnie.
Kolejną kwestią jest tom jak szybko i wyraźnie mówimy. Otóż wielu seniorów w późniejszych latach swojego życia niedosłyszy, przez co istotne dla nich jest to, abyśmy mówiły do nich bardzo wyraźnie, głośno i dosyć wolno. Oprócz tego, że w taki sposób zwiększamy prawdopodobieństwo usłyszenia naszych komunikatów przez osobę starszą, to dodatkowo pozwalamy jej na czytanie z ruchów naszych warg.
Kolejną kwestią jest umiejętność aktywnego słuchania. Oczywiście najczęściej nie jesteśmy w stanie w żaden sposób pomóc podopiecznemu w trudnościach, z którymi się zmaga. Jednak aktywne wysłuchanie go już jest pewną formą pomocy, czy wsparcia.
Naszym zadaniem jest słuchanie podopiecznego w taki sposób, aby czuł się przy nas bezpiecznie. Ważne jest, aby mu nie przerywać, nie pospieszać, tylko być i uważnie słuchać. Już sama nasza postawa powinna dać osobie starszej do zrozumienia, że jesteśmy z nią.
Komunikacja z seniorem może często być trudna, zwłaszcza kiedy jest on mocno doświadczony przez różnego rodzaju choroby. Jednak właśnie w takich wypadkach warto stosować się do wyżej wymienionych wskazówek, które ułatwią nam komunikację z osobą starszą. Pamiętajmy, że podstawą dobrej komunikacji wyjeżdżając za granicę, jest umiejętność posługiwania się językiem obcym na w miarę wysokim poziomie.
LAXO Care - Poznań
ul. Droga Dębińska 3A
61-555 Poznań
tel. +48 61 666 2993
LAXO Care - Nowa Sól
ul. Traugutta 12b/12
67-100 Nowa Sól
tel. +48 61 666 4757
LAXO Care - Ostrów Wielkopolski
ul. Wrocławska 13-15
63-400 Ostrów Wielkopolski
tel. +48 62 584 2255