6 sposobów na zdrową starość

Zdrowie

zdrowie seniora

Każdy z nas ma w swojej rodzinie osobę, która cieszy się doskonałym samopoczuciem pomimo upływu lat. Na temat starości istnieje wiele mitów i przypuszczeń. Zdrowy tryb życia, brak nałogów, aktywność fizyczna… Co tak naprawdę wpływa na zdrową i długą starość?

Opiekunka osób starszych w Niemczech

Pracując jako opiekunka dla osób starszych, doskonale zdajesz sobie sprawę, jak niekiedy trudno jest zaadaptować się w nowej rzeczywistości. Zaawansowani wiekiem seniorzy nie zawsze są w stanie samodzielnie funkcjonować, tym samym wymagają całodobowej opieki. Stan zdrowia jest bowiem zależny od wielu różnorakich czynników. Im więcej uwagi przykładamy do naszego zdrowia, tym lepszym samopoczuciem będziemy się cieszyć. Na doskonałe zdrowie można, a nawet trzeba samemu zapracować… Jako profesjonalna opiekunka możesz zadbać o swojego podopiecznego i jego samopoczucie. Co zrobić, by podopieczny mógł cieszyć się zdrową starością? Podpowiadamy!

Aktywność fizyczna

Prowadzenie aktywnego trybu życia ma znakomity wpływ na sprawność fizyczną… i intelektualną seniorów. Zdrowy styl pozwoli dłużej zachować spostrzegawczość czy zdolność koncentracji. Jest też doskonałym sposobem na redukcję stresu i poprawę samopoczucia. Regularny, a przede wszystkim dopasowany do możliwości wysiłek niesie ze sobą ogrom korzyści. Usprawni funkcjonowanie układu ruchu, poprawi kondycję oraz zmniejszy ryzyko wystąpienia infekcji wirusowych. W zależności od stanu zdrowia podopiecznego dopasuj planowaną aktywność do niego! Ciekawym sposobem na wspólne spędzenie czasu jest nordic walking. Wyciągnij kijki z szafy i razem udajcie się na długim spacer.

Dieta

Tak wiele mówi się o zbilansowanej diecie… Żywienie osób starszych jest niezwykle istotne. Codzienna dieta seniora powinna być lekkostrawna, a przede wszystkim zdrowa i bogata w składniki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wraz z upływem lat w naszym organizmie zachodzą pewne procesy, które wymagają wprowadzenia nowych nawyków żywieniowych. Coraz słabszy metabolizm i gorsze samopoczucie tuż po skończonym posiłku mogą dać o sobie znać. Opiekując się osobą starszą, zadbaj o jej nawyki żywieniowe. Posiłki powinny być spożywane regularnie. Co więcej, zalecamy unikać kofeiny, alkoholu czy wysokokalorycznych potraw.

Sen to zdrowie

Zapewne niejednokrotnie natknęliście się na to stwierdzenie! Głęboki sen to fundament dobrego zdrowia. Jest to niezbędny element życia, tak samo ważny jak odpowiednia dieta czy wysiłek fizyczny. Niestety osoby starsze bardzo często borykają się z bezsennością, która nie wpływa dobrze na codzienne funkcjonowanie. W zależności od aktywności seniorzy zwykle potrzebują 6-7 godzin snu. Aby uniknąć zaburzeń snu i wdrożyć zdrowy tryb, warto wziąć pod uwagę warunki, w jakich nasz podopieczny śpi. Przed pójściem do łóżka należy wywietrzyć pokój i zasłonić okna. Tym sposobem poprawimy jakość snu i zadbamy o odpowiednią regenerację organizmu.

Rzuć palenie

W dymie tytoniowym jest zawarte ponad 4 tysiące szkodliwych substancji, w tym również rakotwórczych. Każdy kolejny wypalony papieros skraca nasze życie. Lista chorób, do jakich może prowadzić palenie papierosów, jest bardzo długa. Zawał serca, rozedma płuc, miażdżyca, problemy z cerą, nieświeży oddech… Nałóg palenia ma znamienny wpływ nie tylko na nasze zdrowie, lecz także na samopoczucie i wygląd. Jeśli chcemy cieszyć się promienną cerą i brakiem dolegliwości ze strony naszego organizmu, dobrze jest więc rzucić palenie!

Spokój – czy jest ważny?

Oczywiście, że tak! Wraz z wiekiem powodów do stresu jest coraz mniej, co nie zmienia faktu, iż od najmłodszych lat należy nad sobą pracować. Nerwy i niepotrzebny stres nikomu bowiem nie służą. Jeżeli widzisz niepokojące sygnały u twojego podopiecznego, pomóż mu zneutralizować negatywne emocje. Co powiesz na wspólne ćwiczenia relaksacyjne?

Ćwicz umysł

Ćwiczenia mózgu, podobnie z resztą jak, aktywność fizyczną rzutują pozytywnie na sprawność intelektualną. Pracując jako opiekunka do osób starszych, możesz wspólnie z seniorem rozwiązywać krzyżówki, rebusy lub czytać książki. Sprawność naszego podopiecznego jest niezwykle istotna. Pamiętaj, że warto dbać o organizm już od najmłodszych lat, a na zmianę dotychczasowych nawyków nigdy nie jest za późno!

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!