Ćwiczenia relaksacyjne dla seniora – przykłady i inspiracje

Zdrowie

Stres i napięcie może towarzyszyć osobom w każdym wieku. Wprowadzenie do codziennej rutyny ćwiczeń relaksacyjnych pozwoli zachować spokój ducha, poprawi samopoczucie i doda pewności siebie każdemu seniorowi. Jakie ćwiczenia relaksacyjne warto znać i zaproponować osobie starszej?

Ćwiczenia relaksacyjne – propozycje

Ćwiczenia relaksacyjne są zalecane osobom w każdym wieku. Jeśli senior jest sprawny i nie ma przeciwwskazań do ich wykonywania, warto je wykorzystać jako element składający się na dzienną aktywność seniora. Warto wykonywać je regularnie tak, by osoba ćwicząca mogła w pełni odczuć ich pozytywne skutki. Prezentujemy kilka ćwiczeń, które mogą zostać wykorzystane podczas spędzania czasu z osobą starszą.

  • Rozciąganie ciała
    Senior staje w lekkim rozkroku z opuszczonymi rękami wzdłuż tułowia. Następnie wyciąga prawą rękę tak wysoko jak to możliwe, rozciągając całe ciało. Jednocześnie odrywa od podłogi lewą stopę. Wraca do pozycji wyjściowej i powtarza czynność z użyciem lewej ręki i prawej stopy. Ćwiczenie powtarzamy kilkukrotnie.
  • Rozluźnienie szyi
    Osoba wykonująca ćwiczenie siada wygodnie na krześle. Wykonuje głową spokojne ruchy tak, by czubek nosa rysował obszerny znak nieskończoności. Po kilku powtórzeniach ćwiczenie wykonywane jest w drugą stronę.
  • Relaksacja ciała
    Senior kładzie się płasko na twardym podłożu. Zamyka oczy i koncentruje się na odczuciach swojego ciała. Po kolei, zaczynając od stóp, osoba wykonująca ćwiczenie świadomie je rozluźnia. Koncentruje się kolejno na poszczególnych partiach ciała.
  • Strząsanie napięcia
    Wykonujący ćwiczenie podnosi ręce do góry, jednocześnie wciągając nosem powietrze. Dłonie zaciśnięte są w pięści. Gdy ręce są już uniesione, następuje ich szybkie opuszczenie i rozluźnienie z jednoczesnym wypuszczeniem powietrza.
  • Szybka poprawa koncentracji
    Senior skupia wzrok i koncentruje się na dowolnym przedmiocie. Bierze głęboki wdech i wydech, powtarzając w myślach pozytywną afirmację, że jest zrelaksowany, spokojny.

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe, podobnie jak relaksacyjne sprzyjają osiągnięciu równowagi psychicznej. Dodatkowo wyrabiają one korzystne nawyki, które pozytywnie wpływają na dotlenienie organizmu. Ćwiczenia oddechowe powinny być wykonywane dwa razy dziennie, przed lub godzinę po posiłku, a senior w trakcie ich wykonywania nie powinien wydychać całego powietrza.

 

  • Wdech z uniesieniem rąk
    Senior staje w lekkim rozkroku i układa ręce wzdłuż tułowia. Następnie wykonuje głęboki, szybki wdech jednocześnie unosząc ręce w bok. Powietrze zostaje spokojnie wypuszczane przy równomiernym opuszczaniu ramion do pozycji wyjściowej.
  • Wydech z pauzami
    Osoba wykonująca ćwiczenie staje w lekkim rozkroku i wygodnie opiera dłonie na bokach. Wykonuje głęboki wdech, zatrzymując przez moment wciągane powietrze. Następnie wypuszczając powietrze, wykonuje kilka 1-2 sekundowych pauz.
  • Unoszenie książki
    Senior kładzie się płasko na plecach na twardym podłożu. Na brzuchu układamy książkę średniej wielkości i wagi. Zadaniem osoby wykonującej ćwiczenie będzie wykonanie wdechu tak, by książka się uniosła. W najwyższym punkcie należy na moment się zatrzymać. Wypuszczając powietrze, książka ma powoli, płynnie opadać.

Ćwiczenia relaksacyjne pozytywnie wpłyną na samopoczucie i stan seniora. Warto regularnie zachęcać osobę starszą do wykonywania tych prostych ćwiczeń, które w krótkim czasie przyniosą pozytywne rezultaty. Dodatkowo uzupełniając je o ćwiczenia oddechowe, kompleksowo zadbamy o stan seniora.

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!