Dieta seniora – czego stanowczo unikać?

Kuchnia niemiecka

dieta seniora

W organizmie osoby starszej zachodzi szereg różnorakich zmian i procesów. Seniorzy niekiedy w sposób nieświadomy zaniedbują swoją dietę, co niesie negatywne dla ich organizmu skutki. Ciężkostrawna dieta i brak znajomości podstawowych reguł żywienia obniżają ich wydajność i przyczyniają się do powstawania kolejnych jednostek chorobowych. Nieodpowiednia dieta znacząco obciąża organizm i zwiększa ryzyko niedożywienia. Poniżej znajdziesz wskazówki, które pozwolą ci zadbać o dietę twojego podopiecznego. Sprawdź koniecznie!

Zasady dobrego żywienia u seniorów

Wprowadzenie zdrowych nawyków pozwoli nam cieszyć się dobrą formą, zwłaszcza gdy nasz metabolizm pozostawia wiele do życzenia. Wraz z wiekiem stajemy się bardziej podatni na negatywne dolegliwości układu pokarmowego. Odpowiednio zbilansowana dieta to zatem gwarancja dobrego samopoczucia. Czego wówczas unikać?

Sposób przygotowania

Metabolizm osoby starszej nie zawsze funkcjonuje prawidłowo. Aby zapobiec wszelkim dolegliwościom ze strony układu pokarmowego, warto zwrócić uwagę na sposób przygotowywania potraw. Wiemy doskonale, jak niekiedy ciężko zmienić dotychczasowe nawyki żywieniowe. Stanowczo jednak odradzamy smażone na głębokim oleju dania. Lepszym, a przede wszystkim zdrowszym rozwiązaniem będą dania gotowane lub przygotowywane na parze. Tym sposobem odciążymy nasz organizm i unikniemy złego samopoczucia.

Sól

Podstawowym błędem przy przygotowywaniu codziennych posiłków, jest nadmierne używanie soli. Nie mamy oczywiście na myśli całkowitej rezygnacji z doprawiania solą potraw. Niemniej ma ona znamienny wpływ na nasze zdrowie. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, a w dużych ilościach może prowadzić do wystąpienia miażdżycy, nadciśnienia czy chorób układu sercowo-naczyniowego.

Potrawy ciężkostrawne

Najlepszym sposobem na zmianę dotychczasowych nawyków, jest obserwacja naszego organizmu. Seniorzy bardzo często skarżą się na nietypowe dolegliwości. Zadbajmy zatem, by ich dieta była zdrowa, a przede wszystkim lekka. Powiedzmy stanowcze „nie” ciężkostrawnym posiłkom, których organizm nie jest w stanie z łatwością przyswoić…

Zapotrzebowanie kaloryczne

Codzienna aktywność fizyczna ma znamienny wpływ na nasze samopoczucie. Osoby starsze bardzo często nie mają chęci na codzienną dawkę wysiłku, a ich stan zdrowia czy ograniczenie ruchowe, nie zawsze pozwalają na wykonywanie lekkich treningów. Warto wówczas zwrócić uwagę na zapotrzebowanie energetyczne naszego podopiecznego. Zarówno nadmiar, jak i niedobór energetycznych dań może nieść nieprzyjemne w skutkach konsekwencje. Niedopasowanie zapotrzebowania kalorycznego może prowadzić do choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy, a nawet niedożywienia.

Przetworzone produkty

Prawidłowe odżywianie eliminuje spożywanie przetworzonych produktów w nadmiernych ilościach. Warto wówczas stawiać na naturalne składniki, które w trakcie obróbki nie straciły swych wartości odżywczych i niezbędnych dla organizmu właściwości. Zasada ta nawiązuje także do wyboru konkretnych przypraw. Zamiast korzystania z gotowych przypraw, postawmy na naturalne zioła. Im zdrowiej, tym lepiej!

Napoje słodzone

Osoby w podeszłym wieku mają bardzo delikatny układ trawienny. Dorosły organizm niekiedy nie przyswaja pewnych składników. Istotne jest, aby oprócz zbilansowanej diety zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu. Uwzględnij w diecie seniora spore ilości płynów, w tym właśnie wody. Napoje słodzone, alkohol i nadmiar kofeiny mogą doprowadzić do odwodnienia organizmu.

Niedożywienie

Zmiany w organizmie osób starszych są nieodwracalne. Częste problemy trawienne, nieprawidłowa praca trzustki i wątroby, utrata smaku… Objawy te są w zupełności naturalne. Coraz częściej występującym zjawiskiem wśród seniorów jest jednak niedożywienie. Organy przestają prawidłowo funkcjonować, a nam nie pozostaje nic innego, jak wspierać nasz organizm i przeciwdziałać nieprzyjemnym efektom ubocznym. Wspólnie zadbajmy o dietę naszych bliskich i sprawmy, by okres ten był przyjemny niezależnie od wieku podopiecznego.

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!