Domowe ćwiczenia dla seniora – codzienna aktywność fizyczna

Zdrowie

ćwiczenia seniora

Każdy z nas, bez względu na wiek potrzebuje ruchu. Również i osoby starsze powinny zadbać o siebie codzienną dawką ćwiczeń. Jednak osoby w podeszłym wieku nie powinny ćwiczyć jak atleci. Potrzebny jest specyficzny zestaw dopasowany do stanu zdrowia. Niestety wiele osób starszych albo nie chce, podejmować ćwiczeń przy obcych, albo przez chorobę, nie może wyjść z domu. Jak sobie więc poradzić z takim problemem? Przedstawiamy odpowiednie dla wszystkich osób starszych proste ćwiczenia. Poniższa ściągawka będzie szczególnie pomocna, gdy za oknem plucha, a porcję codziennej aktywności trzeba wykonać w domowym zaciszu.

Domowe ćwiczenia seniora – przygotowanie

Do każdych ćwiczeń trzeba się odpowiednio przygotować. W skład tego typu działań wchodzi nie tylko rozgrzewka, ale szereg innych czynności:

  • Po pierwsze, warto pamiętać o tym, aby nie ćwiczyć z pełnym brzuchem. Ostatni posiłek przed ćwiczeniami, powinien zakończyć się na godzinę przed zaplanowanym ruchem, aby można było komfortowo je wykonywać.
  • Po drugie, należy założyć wygodny strój i przygotować ręcznik do otarcia ewentualnego potu.
  • Po trzecie, obowiązkiem jest wykonanie krótkiej rozgrzewki. Aby ją wykonać, należy stanąć w lekkim rozkroku, rozłożyć ręce i wykonywać na zmianę krążenia ramionami – najpierw do przodu, a potem do tyłu, przez około 30 sekund na stronę. Następnie trzeba zająć się wprawieniem w ruch kończyn dolnych. Można zrobić to za pomocą 30-sekundowego marszu.

 

Domowe ćwiczenia seniora – przykładowe zestawy

Pora na właściwą część treningu seniora. Prezentowane ćwiczenia, będą wykonywane w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej, aby nie obciążyć stawów i kręgosłupa, ale wzmocnić mięśnie. Oto kilka propozycji, które możesz przedstawić seniorowi w następujący sposób:

1 ćwiczenie: pozycja na plecach, ręce wzdłuż tułowia. Wyprostuj nogi. Następnie powoli przesuwamy pięta po łóżku raz jedną, raz drugą nogę. Powtarzamy przez 30 sekund. Odpoczynek 30 sekund i powtórka. Powtarzamy od 7 do 12 razy.

2 ćwiczenie: pozycja wyprostowana stoimy na nogach. Ręce wyciągamy przed siebie wyprostowane. Następnie powoli unosimy nad głowę. Pamiętajmy, aby nie robić nic na siłę. Powoli opuszczamy ręce i ustawiamy wzdłuż tułowia. Przy każdym uniesieniu wdech, a podczas powrotu wydech. Powtarzamy od 7 do 12 razy.

3 ćwiczenie: siad na krześle, kręgosłup wyprostowany, stopy stabilnie oparte o podłoże, ręce wzdłuż tułowia. Następnie podnosimy ręce na wysokość ramion i utrzymujemy przez kilka sekund. Z wydechem opuszczamy ramiona. Powtarzamy do 7 do 12 razy.

Domowe ćwiczenia seniora – co po treningu

Pamiętaj, aby podczas ćwiczeń senior regularnie popijał wodę, bez żadnych słodzików i dodatków. Gdy skończy ćwiczenia, zadbaj o rozciągnięcie, aby polepszyć pozytywny wpływ aktywności, oraz rozluźnić spięte mięśnie i nie doprowadzić do tzw. zakwasów. Trzeba rozciągnąć te mięśnie z partii ciała, które były poddane ćwiczeniom. Możemy również wykonać serie ćwiczeń oddechowych w pozycji siedzącej lub stojącej. Pamiętajmy jednak aby nie wykonywać za dużo pogłębionych wdechów i wydechów, ponieważ może dość do hiperwentylacji i zawrotów głowy u seniora.

Pamiętaj, że jeśli podczas wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń pojawią się bóle, zawroty głowy, bądź inne niepokojące dolegliwości, senior koniecznie musi zaprzestać wykonywania danej czynności. Zadbaj, aby usiadł, rozluźnił się, odczekaj chwilę, aż nieprzyjemne odczucie minie. Jeśli po kilku minutach tak się nie stanie, koniecznie udaj się do lekarza.

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!