Domowe sposoby na przeziębienie i wzmocnienie odporności jesienią

Zdrowie

Wraz z wiekiem spada poziom odporności organizmu, a co za tym idzie, seniorzy borykają się z przeziębieniem i grypą. Ten problem zauważyć można szczególnie jesienią, gdy temperatura spada, a my, rozgrzani po lecie, unikamy cieplejszych ubrań. Zamiast wizyty u lekarza, lepiej zanotować sobie domowe sposoby na przeziębienie i wzmocnienie odporności jesienią, które przedstawiamy poniżej.

Przede wszystkim dieta!

Odpowiednia, bogata w witaminy i minerały dieta, to podstawa zdrowia seniora, szczególnie jesienią. Do codziennego jadłospisu dodajmy więc podopiecznym świeże owoce i warzywa, grzyby i rozgrzewające zupy. Jako że są to produkty, w które obfituje jesień, będą łatwo dostępne, a jednocześnie umożliwią nam wariacje w kuchni. Ziemniaki, bogate w witaminy C, B i K, dynia będąca źródłem beta-karotenu, grzyby, składające się w dużej mierze z białka, czy jabłka i gruszki – to wszystko, i wiele więcej, mamy na wyciągnięcie ręki.

Miód i kakao

Słodkie, zdrowe i absolutnie niezastąpione jesienią, czyli miód, jako źródło witamin, mikroelementów oraz białek enzymatycznych, oraz kakao bogate w wapń i magnez. Rozgrzewające i regenerujące działanie miodu znane jest od stuleci, szczególnie sprawdza się, gdy na dworze robi się zimniej i seniorom potrzebny jest czynnik mobilizujący budowę silnego systemu odpornościowego. Zalecana dawka to 1-2 łyżeczki dziennie, jednak należy pamiętać, że miód to spora dawka kalorii i powinien zastąpić cukier, a nie mu towarzyszyć.

Świeże powietrze w domu

Zarazki zabijane są zarówno przez wysoką temperaturę, jak i niską, dlatego nie powinno się rezygnować z wietrzenia pomieszczeń. Sen w takim pokoju pozwala na lepszą regenerację organizmu, a chłodniejsze powietrze w ciągu dnia odświeża umysł i ciało. Oprócz tego należy zadbać o odpowiednią wilgotność powietrza. Mimo częstych opadów deszczu czy śniegu, w okresie jesienno-zimowym wilgotność spada. Warto zainwestować w nawilżacz, który zagwarantuje poprawne funkcjonowanie barier organizmu oraz przyniesie ukojenie błonom śluzowym i skórze. Funkcja filtrowania powietrze pozbawi szkodliwych dla układu oddechowego cząstek stałych.

Aktywność fizyczna nie naraża na przeziębienie!

Często można usłyszeć, że w taką pogodę lepiej siedzieć w domu, żeby się nie przeziębić. Prawda jednak jest taka, że dzięki spacerom możemy uniknąć choroby! Dlatego zachęcajmy podopiecznych do aktywności fizycznej, zabierajmy ich na spacery czy nordic walking, zwróćmy uwagę na głęboki oddech nabierany nosem i wypuszczany ustami – dzięki temu powietrze będzie odpowiednio nawilżone i ciepłe. Regularne spacery wpłyną pozytywnie na odporność, a także na humor.

A co, gdy już zachorujemy?

Niestety bardzo często lekceważymy profilaktykę i naszego podopiecznego dopadnie przeziębienie. Wtedy leczeniem powinno być przede wszystkim łagodzenie objawów i wzmacnianie organizmu. Odstawienie używek, odpoczynek, duża ilość snu, ciepłe, rozgrzewające posiłki – takimi sposobami przyspieszyć można walkę z chorobą. Oprócz tego zaopatrzmy się w podstawowe środki farmaceutyczne, które do kupienia są bez recepty: tabletki przeciwbólowe, udrażniające nos czy syropy na kaszel oraz witaminy i minerały.

Przeziębienie czy grypa u seniora może mieć długotrwałe skutki, a niepozorna choroba znacznie wpłynie na stan zdrowia podopiecznego. Dlatego profilaktyka jest tak istotna i powinniśmy regularnie uświadamiać osoby starsze o tym, jak zadbać o siebie jesienią.

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!