Jak wzmacniać odporność seniora cały rok

Zdrowie

Jeśli opiekujemy się osobą starszą, to dobrze wiemy, jak ciężko podopieczni potrafią przechodzić nawet przez zwykłe przeziębienie. Aby zminimalizować prawdopodobieństwo zachorowania, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy wirusy i bakterie z łatwością się rozprzestrzeniają, warto wzmacniać odporność seniora przez cały rok. Jak to zrobić? Wszystkiego dowiecie się z naszego poradnika.

Zbilansowana dieta

Oczywiście podstawą jest odpowiednia dieta, która będzie bogata w witaminy, minerały i wartości odżywcze. Pamiętajmy, że kluczem dla zdrowej diety są produktu nisko przetworzone, czyli świeże warzywa, owoce oraz produkty, które przygotowujemy sami. Nie korzystajmy z gotowców, nawet jeśli senior bardzo je lubi. Oczywiście latem nie jest trudno przygotować zdrowy posiłek, dzięki dostępowi do świeżych warzyw i owoców. Jednakże jesienią i zimą, możemy mieć z tym mały problem, dlatego wtedy warto skorzystać z domowych przetworów. Musimy również pamiętać, że zdrowa dieta całkowicie wyklucza używki. Jeśli nasz senior ma słabość do alkoholu, czy papierosów, to powinniśmy przede wszystkim zadbać o to, aby jak najszybciej porzucił te niezdrowe nawyki.

Suplementacja witaminami

Oczywiście oprócz witamin, które senior uzyska z diety bogatej w świeże produkty, warto również go wspomagać suplementacją. Dla osób starszych niezbędnymi witaminami są witamina A oraz C. Ta pierwsze jest niezwykle istotna, ponieważ wpływa na produkcję błony śluzowej, która z kolei ma za zadanie chronić organizm przed wchłanianiem bakterii. Witamina A znajduje się w pomidorach, papryce, czy marchewce.

Natomiast witamina C jest tak ważna, ponieważ jak dobrze wiemy, stanowi  tarczę przed wirusami. Uczestniczy ona w tworzeniu włókien kolagenowych, które z kolei wspomagają naczynka i błony, przez które najczęściej przenikają wirusy i bakterie. Witaminę tą można znaleźć w pietruszce,  jagodach, czarnej porzeczce, czy sałacie. Dzięki suplementacji oraz wyborze wyżej wymienionych produktów nasz podopieczny z pewnością wzmocni swoją odporność.

Odpowiednia ilość i jakość snu

Musimy pamiętać, że sen jest kluczowy dla odporności organizmu. Jeśli nasz senior chronicznie nie będzie się wysypiał, to możemy być pewne, że będzie miał on problemy z odpornością, ponieważ organizm będzie ciągle osłabiony. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o jego komfort snu. Pół godziny przed położeniem go do łóżka, wywietrzmy mu pokój. Dodatkowo zadbajmy o to, aby senior nie jadł 2 godziny przed spaniem, ponieważ  przez obfitą kolację, zjedzoną tuż przed snem, może mieć on problem z zaśnięciem. Nie można również zapomnieć o wygodnym materacu i poduszce, które powinny być dopasowane do preferencji seniora, ale także do jego wagi.

Codzienne ćwiczenia fizyczne

Kolejnym sposobem na wzmocnienie odporności naszego podopiecznego, jest zadbanie o jego sprawność fizyczną. Warto, aby senior wykonywał, chociaż kilka ćwiczeń, na które poświęci dosłownie kilka minut dziennie. Nawet mała i umiarkowana dawka ruchu przyniesie korzystne efekty. Warto, aby ćwiczenia były wykonywane na zewnątrz, jeśli podopieczny nie ma ogródka, to można wyjść z nim na kilkuminutowy spacer na zewnątrz, aby mógł się dotlenić. Dzięki temu jego organizm będzie mniej podatny na ewentualne infekcje.

Podstawą wzmacniania odporności osoby starszej jest oczywiście dobrze zbilansowana dieta, bogata w witaminy i minerały. Jednak czasem może być niewystarczająca, dlatego warto wspomagać seniora odpowiednią suplementacją. Nie bez znaczenia jest również odpowiednia ilość snu, czy codzienne ćwiczenia fizyczne. Oba te czynniki mają niebagatelny wpływ na każdy organizm, a co dopiero osób starszych.

Inne w tej kategorii:

Gdzie jesteśmy

  • LAXO Care - Poznań

    ul. Droga Dębińska 3A

    61-555 Poznań

    tel. +48 61 666 2993

  • LAXO Care - Nowa Sól

    ul. Wojska Polskiego 42

    67-100 Nowa Sól

    tel. +48 68 422 8111

  • LAXO Care - Ostrów Wielkopolski

    ul. Wrocławska 13-15

    63-400 Ostrów Wielkopolski

    tel. +48 62 584 2255

Szukasz pracy?

Wypełnij formularz, oddzwonimy!