Polki i Polacy coraz częściej decydują się na podjęcie pracy poza granicami Polski. Jednym z najpopularniejszych miejsc, dokąd się udają, są Niemcy. Nierzadko się zdarza, że wyjeżdżają do naszych zachodnich sąsiadów w charakterze opiekuna lub opiekunki osób starszych. W tym zawodzie należy wykazać się odpowiednimi umiejętnościami oraz wyjątkową kontrolą nad swoimi emocjami. Nigdy bowiem nie wiadomo, jakim seniorem przyjdzie się im opiekować. Mimo, że w ofercie osoba starsza była opisana jako miła, spokojna, towarzyska i bezproblemowo, na miejscu często okazuje się być inaczej. Przed wyjazdem warto dowiedzieć się, jak sobie radzić z trudnym seniorem.
Każdy z nas ma prawo do gorszego samopoczucia czy humoru. Powodem zdenerwowania i irytacji u osób starszych często jest fakt, że nie potrafią się oni pogodzić z upływającym czasem i konsekwencjami starzenia się. Są sfrustrowani, że potrzebują pomocy nawet w tych najłatwiejszych czynnościach – korzystaniu z toalety, kąpieli czy jedzeniu.
Silny, przewlekły ból, rozwój schorzeń otępiennych, nagła utrata pełnej sprawności oraz brak zaufania do opiekuna, sprawiają, że senior bywa bardziej drażliwy, zniecierpliwiony i agresywny. Na samym początku warto więc zastanowić się, z czego wynika jego negatywne nastawienie.
Warto jednak pamiętać, że krótkotrwały spadek jego formy lub nieco gorszy nastrój nie oznacza, że senior jest trudny. W takiej sytuacji należy go wesprzeć ciepłym słowem i pomóc zaakceptować obecny stan. Rozpoczynając pracę jako opiekun osoby starszej w Niemczech należy przygotować się na nieprzyjemne, często niemiłe zachowanie podopiecznego.
Jak zatem rozpoznać trudnego seniora? Opieka nad osobą starszą polega na budowaniu relacji i wzajemnego zrozumienia. Aby współpraca przebiegała pomyślnie to nie tylko opiekun powinien się starać – podopieczny także. Istnieje szereg zachowań, które mogą świadczyć o tym, że senior jest trudny. Jednym z nich jest ciągłe narzekanie i krytykowanie innych ludzi. Osoby starsze często posuwają się także do wykorzystywania technik manipulacyjnych, które sprawią, że opiekun będzie podejmował wyłącznie takie działania, na jakich im zależy. Odmawianie wykonywania czynności, brak kompromisów i porozumienia to zdecydowanie cechy trudnego seniora. Te sytuacje bywają trudne i z pewnością utrudniają współpracę, jednak można sobie z nimi poradzić.
Jeśli nerwowe zachowanie Twojego podopiecznego pojawia się jedynie od czasu do czasu a gniew i apatia występują tylko w sytuacjach stresowych – postaraj się rozładować napięcie i zapobiegać ewentualnym nawrotom złego samopoczucia. Jak to zrobić? Zadbaj o rozrywkę! Dobrym pomysłem będą gry i spotkania towarzyskie. Świetnie sprawdzi się także aktywność na świeżym powietrzu. Pamiętaj jednak, że każdy przypadek jest inny. Nie istnieje jedna, sprawdzona metoda postępowania. Zanim weźmiesz się z organizacje czasu swojego podopiecznego, ustal co dotychczas lubił robić, a czego unikał. Obserwuj jego zachowanie podczas rozmów. Staraj się nie rozmawiać na drażliwe i niewygodne tematy. Usuń kłopotliwe rzeczy z zasięgu wzroku, aby nie przywoływać przykrych wspomnień.
Istnieje kilka zasad, które powinny być przestrzegane podczas rozmowy z seniorem. Przede wszystkim mów w sposób głośny, wyraźny i spokojny. Bądź cierpliwy i wyrozumiały. Pamiętaj, że osoby starsze często mają problemy ze słuchem. Nie denerwuj się, gdy ten Cię nie dosłyszy. Staraj się na bieżąco wyjaśniać wszystkie nieporozumienia. Kiedy zauważysz jakieś nerwowe zachowanie, postaraj się spokojnie wytłumaczyć zaistniałą sytuację. W ten sposób będzie wiedział, czego może się spodziewać i na co powinien się przygotować. Upewnij się, że sam rozumiesz na czym polega jego problem – jeśli nie – nie bój się dopytać. Pamiętaj, że jesteś osobą, z którą spędza najwięcej czasu. Jesteś jego opiekunem. Polega tak naprawdę tylko na Tobie. Zawsze zachowuj kontakt wzrokowy.
LAXO Care - Poznań
ul. Droga Dębińska 3A
61-555 Poznań
tel. +48 61 666 2993
LAXO Care - Nowa Sól
ul. Traugutta 12b/12
67-100 Nowa Sól
tel. +48 61 666 4757
LAXO Care - Ostrów Wielkopolski
ul. Wrocławska 13-15
63-400 Ostrów Wielkopolski
tel. +48 62 584 2255